
Namens House of Design verzorgden Jauke van den Brink en Marleen Andela een workshop “3D denken en doen”. De workshop werd gegeven aan leerlingen uit groep 7 van OSB de Zeester op Vlieland.
De dag begon met een introductieworkshop Blender door Marleen Andela. Blender is een 3D programma dat voornamelijk gebruikt wordt voor 3D-animaties en is tevens geschikt voor 3D printen. Maar Blender leren gaat niet vanzelf: het programma heeft heel veel verschillende functies en is best moeilijk om te leren. Door een combinatie van klassikale uitleg afgewisseld met kleine experimenteer-opdrachtjes, werd de leerlingen stap voor stap uitgelegd hoe het programma in zijn werking gaat. Al gauw bleken de leerlingen heel goed in staat om zich het een complexe programma eigen te maken. Zo zie je maar dat je kinderen zeker niet moet onderschatten als het gaat om nieuwe technologieën. Kinderen kunnen vaak veel meer dan je denkt.
Dat kinderen meer kunnen dan je denkt bleek ook uit de workshop 3D denken en visualiseren, die daarna volgde en die werd verzorgd door Jauke van den Brink. De computers werden even aan de kant gezet en er werd even terug gekeerd naar de basis: Namelijk tekenen met potlood en papier. Want daar begint het allemaal. Door middel van een aantal simpele tips en oefeningen, trainden de leerlingen de fundamentele vaardigheden die je nodig hebt om 3D te kunnen visualiseren: Ze leerden om heel goed te observeren en om te tekenen vanuit verschillende aanzichten, en daarnaast leerden ze ook dat het niet erg is om fouten te maken. De workshop had een duidelijk spelelement in zich. In plastic zakken zaten objecten verstopt die je alleen mocht voelen en niet mocht bekijken. Wat de kinderen niet wisten, is dat er van ieder object een duplicaat was, en dat een van hun klasgenoten die op datzelfde moment ook aan het visualiseren was. Aan het einde van de workshop was het de taak aan de groep om uit te puzzelen wie dezelfde objecten hadden gevisualiseerd. Daardoor ontstonden interessante groepsgesprekken. Soms was het niet direct duidelijk welke leerlingen dezelfde objecten hadden, maar door goed naar elkaar te luisteren werden uiteindelijk alle koppels toch bij elkaar gevonden. Dat was het einde van de ochtend.
In de middag was het tijd om de opgedane kennis in praktijk te brengen. De middag begon met het maken van een 3D model dat echt geprint kan worden met de 3D-printer. Als uitgangspunt diende daarvoor het object dat zij die ochtend hadden gevisualiseerd. Daarna volgde nog een extra opdracht waarbij de leerlingen zelf een ontwerpvraagstuk moesten oplossen: Hoe krijg ik een tafelpoot vast aan een tafelblad met behulp van een 3D ontwerp? In groepjes van twee werd overlegd en samengewerkt. Alle modellen zijn opgeslagen en worden momenteel uitgeprint bij OSB de Zeester.
Al met al was het een zeer geslaagde dag. De leerlingen van groep 7 hebben nu een fundament en kunnen nu zelf verder aan de slag. Ze hebben ook nog aanvullende opdrachten mee gekregen die zij zelf op school verder kunnen uitwerken. Wij zijn heel benieuwd naar wat zij in de toekomst allemaal zullen ontwerpen!