Deze week hebben we les gegeven op het Hogeland College in Warffum. De leerlingen hebben kennis gemaakt met design, lokale materialen, ambachten, nieuwe technieken en ons lokaal waardeketenmodel. Super leuk om te doen en te zien hoe enthousiast de leerlingen worden van het maken.
Creatieve oplossingen
‘Ik vind het helemaal leuk, ik krijg allemaal ideeën.’ – zegt een van de leerlingen, nadat we ze hebben gevraagd een duurzaam product te bedenken als alternatief voor single use plastic. Ze komen met creatieve oplossingen om plastic te recyclen en om verpakkingsvrij te winkelen en gebruiken daarbij het lokaal waardeketenmodel om het uit te werken.
Na deze eerste les over de werkwijze van House of Design en het project Lokale Maakplaats, krijgen ze les van drie professionele ontwerpers.
‘Als het maar buigt’
De eerste dag leren ze vlechten. Ze maken, onder begeleiding van ontwerper Esme Hofman, een mand van wilgentenen. De techniek die werd gebruikt heet ‘random weaving’. Ook maken ze een mezenmandje. Esme geeft daarbij een korte presentatie over haar werk, de materialen en het ambacht. Het wordt snel duidelijk dat er ontelbare mogelijkheden zijn. ‘Je kunt eigenlijk met alles vlechten, als het maar buigt.’ De leerlingen pakken het snel op en zijn verrast over hun eigen resultaten.
Graven en boren naar klei
Op dag twee gaan we aan de slag met klei. Om half tien ‘s ochtends staan we – weer en wind trotserend – te graven en boren achter de dijk bij Noordpolderzijl. Na zo’n halve meter komt de klei tevoorschijn die we zoeken en meenemen terug naar het lokaal. Ontwerper Marc Paulusma legt ze daarna uit hoe je de klei bewerkt voordat je het kan gebruiken. Met Tinkercad maken de leerlingen een eigen ontwerp en Marc heeft een 3D kleiprinter meegenomen, die hij een kopje laat printen. ‘Ik ben aangenaam verrast over de ontwerpen die ze hebben gemaakt’ – zegt Marc.
Duimpotje
Kleispecialist Wybren Veenstra neemt in de middag de les over en vertelt kort over de geschiedenis van klei in Groningen en toont producten die van klei worden en werden gemaakt. Vervolgens maken de leerlingen verschillende vormen, waaronder een duimpotje, om zo het materiaal en de verschillende technieken te leren kennen. Wybren geeft daarbij tips: hoe ze het best met het materiaal om kunnen gaan en hoe ze de kommetjes kunnen versieren.
Enthousiast over het maken
Terugkijkend op de lessen zijn de leerlingen vooral enthousiast over het maken. Ze vinden het bijzonder dat ze met hun eigen handen iets hebben gemaakt wat uit hun eigen buurt komt: ‘Bijzonder dat je zo iets kunt maken van een boom!’ Tijdens het maken zie je een mooie concentratie en focus ontstaan bij de leerlingen. Ook zien we dat de leerlingen talent hebben voor een specifieke materiaal of techniek. Bij de een gaat het vlechten heel goed en bij de ander juist het werken met klei.
Zingeving
De betrokken docent en directeur zijn erg enthousiast en benoemden de meerwaarde van deze lessen voor de leerlingen; dat je naast je hoofd ook leert met je handen en de zingeving die het brengt. Door corona hebben we het programma iets moeten aanpassen, maar met het uiteindelijke resultaat zijn we zeer tevreden. Binnenkort bespreken we hoe we dit verder kunnen oppakken. Samen ontwerpen we de toekomst!
Hier enkele foto’s van de lessen: