DPC Hamburg

Design Pressure Cooker Groningen Hamburg

versterking samenwerking en uitwisseling expertise en kennis

 

Eind november 2014 organiseerden Designxport uit Hamburg en House of Design opnieuw een Design Pressure Cooker (DPC). Beide partijen nodigden ondernemers met een ontwerpvraag uit en koppelden hen vervolgens aan een respectievelijk Nederlandse en Duitse ontwerper. De voertaal was Engels en de deelnemers communiceerden dus niet in hun eigen taal. Dit zorgde ervoor dat ondernemers meer moeite moesten doen om de ontwerpvraag duidelijk te maken en ontwerpers op hun beurt om hun ideeën en oplossingen toe te lichten. Het verschil in taal en cultuur bleek goed uit te pakken!

Kennismaken
Op uitnodiging van de stad Hamburg hebben de deelnemers de avond voor de DPC samen gegeten in Das Alten Mädchen in de Ratsherrn Brauerei. Niemand wist nog aan wie hij of zij gekoppeld zou worden, dat werd pas de volgende ochtend bekendgemaakt. Het etentje was een leuke gelegenheid om elkaar wat beter te leren kennen.

Doel DPC
Designxport en House of Design wilden met deze DPC de samenwerking versterken. Beide designcentra vinden het belangrijk om expertise en kennis uit te wisselen en dit te delen met een brede groep ondernemers. Het idee is om eens in de twee jaar een DPC met ontwerpers en ondernemers te organiseren; het ene jaar in Hamburg en het andere jaar in Groningen.

Uitkomst
Hieronder lees je enkele korte verslagen van een selectie van de koppels die hebben samengewerkt in Hamburg.

Ratsherrn (brouwerij in Hamburg) x Caro Graphic Design
De ontwerpvraag: bedenk een merknaam voor het bier die de historie van de ambacht van het brouwen laat zien.

Ratshernn en Caro Turlings doken samen in de geschiedenis om meer te weten te komen over de connectie tussen Hamburg en Groningen. Er bleken veel overeenkomsten te zijn tussen beide steden en het koppel kwam uiteindelijk tot de naam ‘Wijze Bier’. De ‘Wijze’ waarop iets wordt aangepakt en het klinkt als ‘Weiss’, witbier in het Duits.

Caro: “In onze zoektocht hebben we ontdekt dat er in de Duitse geschiedenis een dertigjarige oorlog heeft afgespeeld. Tijdens deze oorlog zijn veel grote steden in Duitsland verwoest en verscheurd. Behalve Hamburg. Hamburg floreert economisch, er ontstaat een vrijstaat ‘Freiheit’ waar vrijheid van religie, meningsuiting en ambachtschap mogelijk is. Nederlanders vestigen zich ook in de vrijstaat Hamburg om daar kennis en ambachtschap te delen. De Gouden eeuw zorgt ervoor dat Nederland welvarender en rijker wordt. De open houding en eigenwijsheid is kenmerkend voor de Nederlanders”

Rocket Industries x Marketing Hamburg GmbH
De ontwerpvraag: ontwikkel een typisch Hamburgs product.
Rocket Industries heeft om te beginnen een al bestaande promotiefilm over Hamburg bekeken, de tekst ingedeeld in korte zinnen en onderwerpen en vervolgens gekeken welke producten en materialen goed passen bij de teksten en onderwerpen. Marketing Hamburg was erg verrast over de uitkomst; een tastbaar, passend Hamburgs product als ondersteuning van de film.

Erik Wolterman en Lisa Sportel van Rocket Industries: “Hamburg is een stad met allure. En de mensen houden van poëzie, cultuur, design en architectuur. Aan de hand van teksten uit de Hamburg-promo is een serie posters ontworpen. Vormgeving is handmatig gemaakte typografie om expressie en mensenwerk te benadrukken. Tekstfragmenten bevatten de elementen water, vuur, lucht en aarde. De posterserie heeft als gemeenschappelijke afzender: Expect/Express Hamburg. Deze serie zou als print op diverse producten terug kunnen komen (van t-shirt tot waterfles). De zwarte typografie op een witte achtergrond versterkt het karakter en de mentaliteit van Hamburg; eenvoudig en down to earth.”

Herders van Balloo x Svenja Keune (Communicative Surfaces)
Het koppel heeft samen gekeken naar mogelijke toepassingen van wol. Van opstapelbare zitblokken en kamerschermen met breipatronen van vissermanstruien tot tenten op festivals waar wol de akoestiek ten goede komt. Een aantal mooie oplossingen voor de vraag ‘wat kan ik buiten breien om nog meer met gesponnen wol te kunnen doen’.

HuisVeendam x Stephen Williams Associates
HuisVeendam heeft biolaminaat ontwikkeld dat in interieurs kan worden toegepast. Samen met Stephen Williams hebben zij gezocht naar mogelijkheden om het uiteinde van de laminaatplaten rond te maken, bijvoorbeeld door de basisgrondstof rondom het uiteinde te lamineren. Zo kan het materiaal wellicht ook in meubelen verwerkt worden.

Huting en de Hoop x TUI cruises GmbH
TUI Cruises wil in een van hun cruiseschepen een Japans restaurant bouwen. Een Japans restaurant moet eigenlijk een open keuken hebben, maar dat is op schepen niet toegestaan. Een van de ideeën was om een wand van waterdruppels te plaatsen waarop afbeeldingen getoond kunnen worden.

Ward Huting en Gerard de Hoop: “Tussen de keuken en de trap naar het restaurant ontstond bij het indelen een lege plek. Hier wilden we oorspronkelijk een Japanse theeceremonie situeren maar daar hebben we vanaf gezien omdat het te ver van de belevingswereld van de klanten afstaat. We zijn gaan zoeken naar een eye catcher voor deze plek, iets wat mensen graag willen komen bekijken. We dachten aan iets ‘robotachtigs’ als knipoog naar Japan en uiteindelijk is het een watergordijn geworden waarin beelden te zien zijn door het tijdelijk onderbreken van de waterdruppeltjes. In dit ontwerp is het natuurlijke en het mechanische op passende wijze verenigd.”

Interesse?
Ben je benieuwd naar wat een DPC voor jou en je bedrijf kan doen? Stuur dan een e-mail aan Eileen Blackmore via eileen@houseofdesign.nl.

IN HET KORT

Waar: Hamburg
Wanneer: 2014
Partner: Designxport Hamburg
Deelnemers:
Ratsherrn bier uit Hamburg +
Caro Graphic Design, Marketing Hamburg GmbH + Lisa Sportel en Erik Wolterman, Rocket Industries
Groninger Forum +
Harald Krischer en Florian Borkenhagen Kwod, Herders van Balloo + Svenja Keune, Communicative Surfaces
HuisVeendam + Stephen Williams Associates
TUI cruises GmbH + Ward Huting en Gerard de Hoop, Huting en de Hoop
Workplace Solutions GmbH + Patrick Loonstra