In het Europese educatieproject Smart Hands stimuleren we de vindingrijkheid van scholieren door ze o.a. te laten nadenken over actuele maatschappelijke vraagstukken. Door covid-19 moeten we echter als expert partner zelf ook ‘uit de box’ denken want de geplande trainingsweek in Portugal kan niet doorgaan. Om elkaar toch te kunnen ontmoeten hebben we een online workshop middag georganiseerd, want digitaal onderwijs zijn we intussen wel gewend.
We zijn benieuwd hoe het werkt met bijna 50 deelnemers, waaronder docenten, expert partners en zo’n 40 scholieren uit Nederland, Finland, Roemenië en Portugal. Op een herfstige dinsdagmiddag zitten we allemaal achter onze computers, vanuit een klaslokaal, kantoor of vanuit huis, maar online verbonden.
Toelichting project
Smart Hands is educatietraject voor vaardige en circulaire denkers en doeners. Het is een strategische samenwerking tussen vijf scholen uit het voortgezet onderwijs, drie expert partners en een pan-Europees educatie & innovatie netwerk. De scholen en expert partners ontwikkelen samen lesmateriaal.
Online programma
We beginnen met een korte voorstelronde van de partners en natuurlijk enige afspraken voor het gebruik van Zoom. Daarna leren we elkaar beter kennen in kleine groepjes in de break out rooms. De scholieren vertellen kort over hun projecten op school vanuit Smart Hands en hun interesses. Het lukt redelijk goed, maar enkele scholieren vinden het lastig om te spreken. Na enkele gerichte vragen komt er wel iets los en lukt het ons de afstand te overbruggen.
Hierna krijgen de scholieren vier workshops aangeboden, elk van ongeveer een halfuur. Uit elk land heeft een docent of expert partner iets voorbereid, dat van te voren is gedeeld met de scholieren. Met de workshops worden actuele thema’s benoemd (als covid-19 en textielafval), de vindingrijkheid van de scholieren aangesproken en we vragen ze hun handen en hoofd slim te gebruiken.
Workshop 1 Architecture of a virus
Miruna Batin (creative director Scientifica) uit Roemenie
Miruna laat de scholieren eerst een filmpje zien over de architectuur van een virus. Ze laat ze daarna zelf een ‘virus’ maken. Uit papier knippen ze een vorm die ze vervolgens met een scherp object bewerken zodat het makkelijk te vouwen is. Er ontstaat een ruimtelijk object die ze in elkaar kunnen plakken.
Door de webcams op de computers kunnen we de voortgang goed in de gaten houden. Vlijtige handen werken flink door om het binnen de tijd af te krijgen.
Durk uit Nederland is al klaar na 15 minuten: ‘Leuk om de vorm te knippen en het virus te maken’.
Tiina uit Finland heeft er ook al een zacht materiaal omheen gedaan.
Workshop 2 Head and hands
Gonçalo Leandra (docent, Way of Arts) uit Portugal
Gonçalo benoemt dat het belangrijk is om samen te komen in deze tijd met corona en gaat graag met de scholieren aan de slag. Hij heeft een opdracht voorbereid waarbij ze een doos moeten maken, waarin ze een boodschap voor de toekomst kunnen stoppen.
Via de webcams zien we wederom alle handen aan het werk. De scholieren maken een doos met in een kant een gat. Gonçalo vraagt ze vervolgens om een boodschap voor de toekomst in de doos te doen.
> Filmpje: Smart Hands_aan het werk
Workshop 3 How to make a no-sew-thirt-bag
Eileen Blackmore (House of Design) and Maaike Bergsma (docent OSG Singelland) uit Nederland
Eileen en Maaike geven een online workshop over hergebruik van oud textiel. Van een oud t-shirt wordt – zonder te naaien – een tas gemaakt. Via het scherm wordt het stappenplan gedeeld en zodat de scholieren kunnen meelezen. Al gauw horen we overal scharen knippen. De scholieren tonen hun eindresultaat op het scherm en zo zien we tientallen tassen ontstaan, een kleurrijk geheel. ‘Nu hoeven jullie nooit meer een t-shirt weg te gooien!’ – benadrukt Eileen nog even als ze afsluit.
Workshop 4 Cultural treasures, photos of heritage
Kunstenaar en docent Minna Haataja uit Finland
Minna toont beelden van projecten met allerlei design- en kunstopdrachten van o.a. 3D print en klei, die haar scholieren eerdere jaren gedaan hebben. Vervolgens vraagt ze de scholieren foto’s te maken van materialen als hout en metaal, detailfoto’s van bijvoorbeeld de vloer en het plafond of ornamenten in hun omgeving. De beelden kunnen worden toegevoegd aan Padlet, een online platform. De scholieren zien zo de omgeving van hun Europese leeftijdgenoten en horen het verhaal er achter. Je focust op je eigen omgeving en ziet meteen ook hoe het bij de anderen is. We merken dat het goed werkt.
Aflsluitend vragen we de scholieren om een reactie
Twee Portugese studenten: ‘Leuk om het werk van elkaar te zien.’ – ‘De tas maken was grappig.’
Uit Nederland Durk: ‘Foto’s maken vond ik het leukst’ en Roos: ‘Mooie manier om de scholieren van de andere landen te leren kennen.’
Bianca Uit Roemenië: ‘De diversiteit van activiteiten spreekt me aan. Ik vond zelf het maken van het virus het leukst.’
Dan heeft Gonçalo nog een TikTok dansje die hij met ons deelt op de muziek van ‘Keep your head strong’, prachtig passend bij het thema!
We zijn blij met het resultaat van deze middag. Het is gelukt de afstand te overbruggen en een connectie te maken. De online uitwisseling is geslaagd! We sluiten af met digitale omhelzingen en duimpjes.
Wie weet zien we elkaar in het echt in april, dan staat er een volgende uitwisseling gepland in Portugal.