‘Een product om de ‘Kokotoko-spirit’ aan de klant mee te kunnen geven.’

‘Een product om de ‘Kokotoko-spirit’ aan de klant mee te kunnen geven.’
8 september 2018 Eileen

Voor Groningen ontwerpt werkt Anne Varekamp samen met Amber van Kokotoko aan een nieuw product van het afvalmateriaal van de winkel. Het resultaat kun je zien op zondag 7 oktober.

Vijf vragen aan Anne Varekamp

1. Geef een korte omschrijving van jou en je werk.
‘ In mijn werk maak ik gebruik van mooie, natuurlijke materialen, pure ontwerpen en clean design, waarbij vorm en functie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. ‘

2. Aan welke opdracht werk je?
‘Samen met Amber van Kokotoko ben ik aan de slag gegaan om een nieuw product te ontwikkelen voor in de winkel. Niet alleen een product om te verkopen, maar om de ‘Kokotoko-spirit’ aan de klant mee te kunnen geven. We gaan een product maken van gerecycled plastic, waarmee kleding een tweede kans kan krijgen.’

3. Met welk afvalmateriaal ga je werken en waarom?
‘Wij gaan aan de slag met de plastic zakjes die door de leveranciers gebruikt worden om de kleding in te versturen. Elk kledingstuk komt – i.v.m. verzekerd en veilig versturen – in kleine, op maat gemaakte plastic zakjes. Kokotoko verkoopt duurzame merken, die zakjes gebruiken van gerecycled materiaal, maar Amber gooide ze toch vaak weg. Nu bewaren wij de zakjes en gaan we ze verwerken in een nieuw materiaal / product.’

4. Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Ik haal inspiratie uit alles van het dagelijkse leven. Er zijn zoveel mooie dingen om ons heen. Architectuur, design, mooie mensen met prachtige verhalen, pure materialen maar ook de natuur en de stad. Alles wat je meemaakt op een dag, kan ervoor zorgen dat er een creatief proces aan gekoppeld wordt.’

5. Wat vind je van het thema?
‘Dit thema is echt van deze tijd. Het is mooi om te gaan kijken hoe wij als ontwerpers kunnen onderzoeken wat we met materialen kunnen doen die vaak weg worden gegooid, terwijl je er nog zulke fantastische dingen mee kan maken.’

De designroute wordt aangevuld met andere initiatieven rondom hergebruik en duurzaam design: de Piepschuim Party op de Vismarkt, Van Hulley bij Marquant, Wadapartja, Verroest, Het Kadocafé en Groener Groningen organiseert een event over real cost bij OOST.

Lees hier meer over Groningen ontwerpt.
Fotografie: Sander van der Bij.