3D Comenius – EU Erasmus+ project

3D COMENIUS

ontwikkelen lesmethode voor 3D denken en printen

 

3D Comenius is een Erasmusproject waarin scholen samenwerkten met ontwerpers, design- en wetenschapscentra uit Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Docenten en designers ontwikkelden samen een lesmethode over het betrekken van de 3D-printer in de lessen. House of Design heeft dit Europese project samen met de Provincie Fryslan opgezet.

Abstract vermogen en ruimtelijk inzicht
Kinderen weten vaak niet dat ze aanleg hebben voor techniek en dat er een maker in hen zit. Soms zit dat ook zo verstopt dat zelfs de docent dit niet tegenkomt. Door de kinderen met 3D-printers te laten werken wordt snel duidelijk of ze over abstract vermogen en/of ruimtelijk inzicht beschikken.

Festivals
House of Design heeft eerder projecten op festivals georganiseerd waarin kinderen konden kennismaken met 3D-denken en 3D-printen. Hierbij werden ze begeleid door meubel- en interieurontwerpers. Tijdens deze festivals bleek dat werken met de 3D-printer heel goed werkt om de talenten van kinderen op dit gebied te ontdekken.

IN HET KORT

Waar: Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Nederland
Wanneer: 2013 – 2015
Website: www.3dcomenius.com

  • ‘Together with the school we came up with the subject Hamburg in the year 3000, but I thought it would be a good idea to narrow it down al bit by choosing a couple of themes. This is often a better way to come to a good result. We chose living, politics, mobility and science. I asked the kids to further develop their ideas by making up a story around them.’
    Alexander Joly - designer
  • ‘By having to precisely calculate things to make 3D objects, I understand why you teach me maths.’
    one of the kids
  • ‘The children get to actually see what they are studying, which is a huge motivation. The conceptual thinking was also really good. The children did a lot by themselves. All we did was council them.’
    Jan Moorlag - Teacher

Berichten