Vind jouw product hier









Spotlight:

30/05 - 30/07 2011

Spotlight Willem van Landeghem

Willem van Landeghem is na zijn bachelor in Product Ontwerp aan de ArtEZ Kunstacademie in Arnhem verhuisd naar Londen om daar een master te gaan doen in Keramiek & Glas. Daar is hij in 2009 afgestudeerd.
In deze spotlight zijn wij van House of Design nieuwsgierig naar het werk van onze nieuwe member: zijn inspiratiebronnen, de invloed van Londen op zijn huidige werk en zijn keuze om weer terug te komen naar Nederland.

Zie ook het profiel van Willem van Landeghem.

De Schoolstraat is niet de gezelligste straat van Groningen en van de meeste deuren weet je niet of ze überhaupt open kunnen. De ingang naar het oude schoolgebouw waar Willem van Landeghem woont en werkt is dan ook geen gewone deur. Via een poort kom je op het oude schoolplein. Vanaf daar heb je toegang tot de verschillende woningen. Op de onderste verdieping is het atelier. Je kunt nog duidelijk zien dat het ooit een klaslokaal is geweest. Het oude schoolbord hangt er nog. Willem maakt hier dankbaar gebruik van door er werktekeningen op te maken. Verder staan er een hoog bureau en een werkbank en liggen er veel spullen op de grond die hij nog van plan is op te ruimen. Tijdens het maken van de foto’s zegt hij, terwijl hij glimlacht: ‘Zou mooi zijn geweest als daar een grote stellingkast had gestaan’.

Willem had een paar dagen geleden een picknickbank in elkaar gezet met een aantal andere bewoners. Deze hebben we in de zon gezet om het interview te beginnen.

1. Zijn Willem van Landeghem de persoon en Willem van Landeghem de ontwerper twee verschillende mensen, of zijn ze één?
‘Zo we beginnen meteen met een moeilijke vraag!’ Op zich zijn Willem de ontwerper en Willem de persoon volgens Willem (volgt u het nog?) één en dezelfde. ‘Wel denk ik dat ik bepaalde eigenschappen van de persoon Willem uitschakel als ik met zakelijke dingen bezig ben. Het gaat dan voornamelijk om het communiceren en het uitleggen van dingen. Ik kan heel erg doorgaan op één ding en ben me er van bewust dat andere mensen dat misschien helemaal niet interessant vinden.’

2. Hoe ben je erop gekomen om je te specialiseren in keramiek?
‘Ik vind het materiaal en de bijbehorende processen enorm interessant. Iets wat eerst helemaal plastisch is en alle soorten vormen kan aannemen maar na het bakken in de oven zo hard is als steen, vind ik gewoon bijzonder mooi. Zelfs na het bakken kun je soms nog steeds zien dat het ooit vloeibaar of zacht was. Dat vind ik interessant.’
Het materiaal past ook bij hoe ik over vorm denk. Ik heb er de meeste feeling mee en ontwerpen is altijd erg nauw verbonden aan het materiaal.

3. Waar ben je momenteel mee bezig?
‘Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van koffiekopjes in opdracht. Dat doe ik samen met Jozephine Duker. Het ontwerpen is eigenlijk al bijna klaar en ik ben nu het eerste productiemodel aan het maken.
Verder ben ik bezig met een opdracht voor het openluchtmuseum in Arnhem, maar dat heeft niets met keramiek te maken. Ik doe ook nog wel andere dingen.’ Hij lacht. ‘Maar ik voel me het zekerst als ik met keramiek bezig ben. Ik denk dat ik daar wel goed in ben, daar heb ik vertrouwen in en ik vind het ook het leukst. Maar de afwisseling met andere materialen is leuk en goed om het werk in keramiek in een bredere context te te blijven zien.
Naast deze opdrachten wil ik ook nog mijn eigen werk verder voortzetten. Zoals de schaaltjes die ik heb ontworpen. Van de 21 modellen heb ik er drie uitgezocht om in oplage te laten produceren. Ze worden dan ook geglazuurd zodat ze beter bruikbaar zijn en verkocht kunnen worden.  Met Jozephine ben ik bezig met een ontwerp voor grote geveltegels.

4. Hoe heeft je tijd in Londen bijgedragen aan wat je momenteel ontwerpt?
‘Ik heb door mijn tijd in Londen een professionelere aanpak gekregen. Ik weet nu beter wat er mogelijk is in productieprocessen en ik weet hoe het er in de industrie en de fabriek aan toe gaat.
Naast vak gerelateerde leerprocessen maak je natuurlijk ook een persoonlijke ontwikkeling door. Ik weet beter welke kant ik op wil, wat mijn sterke punten zijn en welke mensen ik moet aanspreken. Mijn netwerk heeft zich vergroot en ik zie het potentieel van mijn werk en vaardigheden beter.

5. Je zei dat je studie in Londen erg goed is bevallen, maar waar ligt dat aan?
'Het is een kleine plek volgepropt met heel veel getalenteerde en vooral super gemotiveerde studenten die in de twee jaar die ze daar hebben iets willen bereiken. Een groot deel van de verrijking komt door het contact met de andere studenten.
Er is zoveel gaande en er zijn zoveel mogelijkheden, alles waar je interesse naar uit gaat kun je daar direct verder onderzoeken.'

6. Wat is een specifiek onderdeel dat je op RCA hebt geleerd dat je niet op NL academies had kunnen leren? Waarom heb je voor Londen gekozen?
'
De RCA heeft een hele goede keramiek afdeling. Het was de plek waar ik mijn werk verder kon ontwikkelen en bovendien heel veel kon leren over de technische kanten. In Nederland heb je simpelweg geen Masteropleiding in keramiek. De mix van vele nationaliteiten  en het feit dat er een groot aantal goede afdelingen bij elkaar zit waar je ook van kunt profiteren spraken me erg aan. En door naar het buitenland te gaan krijg je een heel ander, breder, perspectief op je werk.'

7. Welke gedachten staan in jouw werk centraal?
‘Het begint met iets wat in mijn hoofd zit en ik wil dan zelf zien hoe dat precies in elkaar zit. Zal het een mooi effect hebben? Intrigerende vormen en objecten staan vaak centraal. Ik wil materiaal, vorm en proces echt doorgronden. Maar dat gaat vooral over vorm op zich. Bij het ontwerpen van een product gaat het me ook om de interactie die gebruiker en product hebben. Hoe kan een product een bepaald gebruik uitlokken of de gebruiker anders naar het gebruik, product of materiaal laten kijken?’

8. Waarom ben je tegenwoordig hier in Groningen gevestigd en denk je dat je over een paar jaar nog steeds in Noord Nederland zit?
‘Ik blijf voorlopig zéker in Groningen. Londen was leuk, de studie daar was erg goed en ik ben daarna nog even gebleven wat ook goed is geweest. Maar Jozephine en ik wilden toch weer terug naar Nederland, dichter bij vrienden en familie. Ik zie dit als een echte start, hier ga ik het echt opzetten.
We hebben wel bewust voor Groningen gekozen. Zelf kom ik uit het zuiden des lands en het was voor mij dus nog een relatief onbekende stad. Maar ik vind dat er veel gebeurd op cultureel gebied en er zijn veel activiteiten. Ook zijn er een aantal groepjes met ontwerpers die erg actief zijn, maar het zijn er niet te veel. Verder heb ik wel iets met de mentaliteit hier. De mensen zijn relaxt en ik vind het eigenlijk wel fijn dat de stad wat afgezonderd ligt. Zeker na Londen geeft Groningen lucht en biedt het me een goede omgeving om me op mijn ontwerppraktijk te richten. Ik vind het hier gewoon super fijn wonen!’

9. Op welke momenten ontstaan jouw geniale ideeën?
Denkt heel lang na... ‘Ik weet niet of ik wel zoveel geniale ideeën heb... Wanneer is iets geniaal?
Meestal komen mijn ideeën in vlagen. Ik ga aan het werk en uiteindelijk ontstaat er altijd iets. Soms heb ik iets in m’n hoofd en dat moet en zal lukken. Ik weet dan nog niet precies wat, maar ik wil iets voor elkaar krijgen. Ik wil weten hoe dingen eruit komen te zien of hoe iets gaat werken. Concrete voorbeelden noemen vind ik lastig. Aan het eind van zo’n, soms enigszins obsessief, doel is er dan een aha-moment. Dat doel is dus niet het geniale, maar dat wat daarna ontstaat.’

10. Wat wil je nog graag een keer als opdracht doen en voor wat voor soort opdrachtgever?
‘Ik wil nog eens sanitair ontwerpen voor een grote fabrikant zodat het ook echt in productie wordt genomen.’

11. Welk ontwerp had je graag zelf willen ontwerpen?
‘Zo kijk ik eigenlijk helemaal nooit naar ontwerpen...
Ehm, dan zou het waarschijnlijk iets zijn van vrienden of directe collega’s. Waarschijnlijk omdat ik daarbij ook iets van het ontwerpproces heb meegekregen. Daarom zie ik naast het product op zich er bovendien een rijkdom aan ideeën, mogelijkheden en variaties in. De thermoskan en het theeservies van Jozephine bijvoorbeeld, daar zitten hele mooie dingen in.

12.  Wie is jouw grote voorbeeld?
Hier moet Willem ook heel lang over nadenken.
‘Vroeger zag ik Ron Arad wel als voorbeeld. Hij was het hoofd van de afdeling Product Design aan de Royal College of Art in Londen en met name in zijn beginjaren was hij op een sculpturale manier met vormgeving bezig.
Jaime Hayon heeft een aantal hele interessante gedaan op keramiekgebied. Hij heeft een heel bijzonder sanitair ontworpen, het is een soort meubilair geworden.’

img_7592_512

Willem aan het werk.

img_7591_512

Het oude schoolbord.

img_7593_512

img_7589_512

 




Share |