Vind jouw product hier









Spotlight:

01/03 - 29/03 2011

Leen van Wijngaarden

De meubelontwerpen van Leen van Wijngaarden kenmerken zich door contrasten en spannende vormen, met een element van verassing, verwarring of humor. Naast eigen werk ontwerpt en maakt hij in opdracht; van idee tot resultaat.

We bedanken Leen voor zijn bijdrage aan deze HoD spotlight!

English text >


1. Wat in je leven was van invloed op je keuze om te gaan ontwerpen?
Als kind was ik veel in de weer met van alles te maken en dingen te bedenken. Ik had bijvoorbeeld een treinbaan op zolder die 90% van mijn kamer besloeg. Daarnaast ben ik opgegroeid in een familie waar altijd plek was voor cultuur. Als er cultuur op TV was, werd er geluisterd; was het stil. Er werd veel naar klassieke muziek geluisterd en gemaakt op de piano. Ik ben de middelbare school begonnen op de LTS. Daar droomde ik al van een eigen werkplaats waar ik alles kon maken. Uiteindelijk ben ik de chemie in gegaan. Ik werd gepaaid met mooie kleurige glazen destillatiekolommen en plaatjes van indrukwekkende moleculen. Die fascinatie heeft mij in de greep gehouden tot mijn studie biochemie aan de RUG.

In mijn werk bij DSM-Biologics Groningen kon ik echter weinig van deze passie meer terug vinden, behalve in al dat mooie RVS en proefopstellingen bouwen. Mooi aan het werk bij DSM was het pionieren en steeds weer oplossingen bedenken voor problemen waar we tegenaan liepen. De afwezigheid van mooie driedimensionale vormen begon ik wel erg te missen. Dit heeft mij doen besluiten te gaan ontwerpen.

2. Wanneer wist je dat je dat wilde gaan doen?
Mijn ontslag bij DSM na een reorganisatie kwam voor mij als en cadeautje. Dat gaf mij de kans om met behoud van salaris enkele maanden te onderzoeken hoe ik verder wilde. In deze tijd kwam ik tot de conclusie dat ik mijn carrière een andere wending wilde geven. Ik heb de kans aangegrepen (en het risico genomen) te gaan ontwerpen en meubels te maken. Een korte stage bij Op Maat, en enkele cursussen maakte dat ik echt wist wat ik wilde. Zelf ontwerpen en maken.



bijzettafels

van kist tot kunst

5 kg licht
 


3. Is het moeilijk voor pas afgestudeerde ontwerpers om aan passend werk te komen?
Als ik aan mijn eigen loopbaan denk en naar collega’s en studiegenoten kijk, zie ik dat na 20 – 30 jaar er maar weinig mensen werkelijk hetzelfde doen als waar ze voor gestudeerd hebben. Dat betekent niet dat je je moet laten ontmoedigen een studie te kiezen, maar dat passend werk altijd komt als je bij jezelf blijft. Wat drijft je, waar ligt je passie en waar word je blij van? Helaas zijn geld verdienen en status (succes en macht) vaak de belangrijkste drijfveren. Ik was daar ook in zekere mate gevoelig voor. Ik geloof wel dat het moeilijk is voor ontwerpers om passend werk te vinden. Blijf in Godsnaam wel bij wat je graag DOET en laat je niet leiden door wat je wilt najagen. Op een gegeven moment komt er altijd iets wat je ligt op je pad.

4. Denk je dat mensen steeds meer geïnteresseerd raken in design?
Wat ik vind is dat design ook weer leuk mag zijn. Design heeft net als kunst op een voetstuk gestaan van moeilijk en duur. Momenteel wordt er ook op een lichte manier naar design gekeken. Door op deze manier meer mensen te interesseren voor kunst en design ben ik er van overtuigd dat mensen eerder open staan voor de minder toegankelijke kunst en design. Door te spelen leer je het gemakkelijkst en ongemerkt. Zo werkt het ook met de belangstelling en kennis in de kunst. Wel moeten we er voor waken dat design niet zijn waarde verliest en populariseert.

Nieuwe technieken van 3D printers, lasersnijders, etc. maken het mogelijk om zelf invloed uit te oefenen op een design product. Een wereldwijd netwerk van FabLabs (in Groningen in Het Paleis is ook een FabLab, (www.fablabgroningen.nl) biedt ontwerpers de gelegenheid aan deze ontwikkeling mee te doen. In de toekomst zal er veel meer interactie zijn tussen ontwerper en de klant doordat producten klantspecifiek gemaakt kunnen worden. Een proces dat nu al in gang is (zie bijvoorbeeld Freedom of Creation, Shapeways, Ponoko). Ook Droog Design is momenteel aan het onderzoeken hoe op deze manier producten aan te bieden.

5. Wat maakt een ontwerp een goed ontwerp?
Bij een ontwerp vind ik dat goed nagedacht moet zijn over het idee en dat serieus is gekeken naar alle mogelijkheden die het product in zich heeft in vorm, materiaalkeuze en uitvoering. Zijn werkelijk alle opties en mogelijkheden bekeken en onderzocht? Daarnaast vind ik dat een ontwerp een vraag uit de markt kan bedienen, maar de verantwoordelijkheid van de ontwerper is wel kritisch te zijn op wat hij maakt. Voegt het iets toe of is het één van de vele?

6. Hoe ontstaan je ideeën?
Mijn ideeën ontstaan voornamelijk tijdens een maakprocess (door te doen) of door om me heen te kijken; te zien en te voelen. Ik vind dat inspiratie vooral een proces is van doen, onderzoeken en mij laten verrassen of verwonderen. De beste ideeën ontstaan niet op het toilet, op de fiets of in bed. Daar raken wel de meeste ideeën verloren. Daarom wordt waarschijnlijk vaak gezegd dat op deze manier de beste ideeën ontstaan.


 
snip

bibliotheektrap

bloemendisplay FloraHolland

vogelcabinet


7. Wat inspireert je?

Ik vind het mooi om kunst, design, theater, film, etc. te zien. Hieruit put ik veel nieuwe ideeën. Daarnaast heb ik grote belangstelling voor materialen, nieuwe technieken en wetenschap. Om deze reden ben ik actief geworden bij het FabLab. Ik wilde de technieken leren kennen en er mee gaan werken; lasersnijden, CNC-frezen en natuurlijk de 3D-printer. Het FabLab is echter veel meer. Het werkklimaat en de omgeving is zeer inspirerend. Het is een productieplaats voor ondernemers die open willen staan voor nieuwe technieken, ideeën en producten. De lijnen naar samenwerkingspartners zijn in het FabLab zeer kort en de productie middelen zeer krachtig. Een idee resulteert al erg snel in een concreet project.

8. Wat fascineert je het meest in je werk?
Het meest fascineert mij het proces hoe ik van een idee tot een product kom. Als ik in opdracht werk begin ik met niets. Ik weet niet waar het naartoe zal gaan. Uiteindelijk staat er een eindresultaat waar ik blij mee ben. Daarnaast vind ik het geweldig steeds maar weer iets nieuws te creëren. Wat mij ook erg fascineert is wat je met verschillende materialen en technieken kunt doen en hoe deze te verwerken. Ik zal mij niet gauw toeleggen op één techniek of materiaal, ik mag graag iets nieuws uitproberen.

9. Waar ben je momenteel mee bezig?
Momenteel stop ik erg veel tijd in het FabLab. Ik zet mij vooral erg in om met alle medewerkers het FabLab draaiende te houden en samenwerking te zoeken met onderwijs en bedrijven. Ook hebben we veel contacten in het land en internationaal. Er zijn erg veel mogelijkheden en ideeën voor projecten. Deze proberen we te beschrijven en op te starten en hiervoor samenwerkingsverbanden te zoeken. Via het FabLab is er een mooie samenwerking ontstaan met Science LinX van de universiteit. Het geven van workshops voor VWO studenten (Technacium): robots in rampgebieden (robotjes maken en programmeren), life science and technology (strandbeesten van Theo Jansen nabouwen), een wiskunde masterclass over de wiskunde achter de wokkel.

Daarnaast zijn er enkele projecten op die ik met het FabLab en Science LinX ga doen voor de Nacht van de Kunst en Wetenschap. Gerelateerd aan deze projecten ben ik een netwerk aan het opbouwen in Groningen van mensen die werken met Augmented Reality (AR) en interesse hebben AR toe te gaan passen. Hiervoor heb ik o.a. contact met de KABK in Den Haag en de NHL (Leeuwarden). Deze ontwikkelingen bieden mij weer ingangen om deze kennis en ervaring toe te passen op interieurgebied.

10. Wie is je favoriete ontwerper? Waarom?
Maarten Baas is bij mij favoriet. Zijn ontwerpen zijn licht, verassend en hebben humor. Maarten weet ieder jaar weer producten te presenteren waarbij materiaal, vorm en concept eenvoudig lijken en zeer verassend. Zijn ontwerpen zijn een voorbeeld van design voor een breed publiek zonder je te verleiden tot ?populistisch design?.

11. Welk ontwerp had je graag zelf willen ontwerpen?
Wat ik graag zelf had willen bedenken en maken is de klokken serie van (natuurlijk) Maarten Baas die hij in 2009 in Milaan heeft gepresenteerd. De eenvoud van het idee en de uitwerking hiervan vind ik erg verfrissend en een welkome knipoog naar moderne techniek en bestaande concepten. Voor mij heeft het ook alle elementen van nieuwe technieken en het meubelambacht.
 



Share |