Vind jouw product hier









Spotlight:

30/11 - 18/08 2014

Interview Atelier Gert-Jan - Over zijn werk, ambacht en vakmanschap

Wat is kenmerkend aan je manier van werken?
GJ: De werkplaats is mijn tekentafel; alleen door te lassen, te snijden, stoffen te vergelijken en de geur van leer op te snuiven komt het perfecte product tot leven. Wat mij betreft kan je het ontwerpproces nooit los zien van het productieproces. Meestal heb ik een bepaalde vorm of materiaal in gedachten en ga ik hier mee experimenteren. Hierdoor ontdek ik nieuwe mogelijkheden met het materiaal dat ik uiteindelijk verwerk in het product.

Hoe is je studie verlopen ? Je bent nog niet zo lang geleden afgestudeerd, had je dit werk voor ogen toen je met de kunstacademie begon?
GJ: Ik wou altijd architect worden. Daarom ben ik begonnen met de studie Bouwkunde. Tijdens mijn stages kwam ik er achter dat het ontwerpgedeelte in de architectuur maar heel klein is. Interieurproducten ontwerpen gaat veel sneller en directer. Je bent meteen iets aan het bouwen en met materialen aan het experimenteren. Daarnaast krijg je niet te maken met bestemmingsplannen, bouwvergunningen en andere omslachtige regelgeving. De gebruiker van het product bepaalt of het goed is en niet een instantie of overheid. Daarom ben ik naar de Kunstacademie gegaan. De eerste twee jaar heb ik autonome kunst gedaan waar ik van alle disciplines kon proeven. In die twee jaar heb ik heel veel geleerd wat ik nu nog steeds toe pas, maar na die twee jaar kwam ik tot de conclusie dat ik ontwerpen en maken het leukste vind. Daarom ben ik overgestapt naar Interieurvormgeving. Na het afronden van mijn opleiding ben ik voor mijzelf begonnen als productontwerper. Toch mis ik het studeren en wil ik weer beginnen met een avondopleiding Werktuigbouwkunde. Mijn vader heeft ook altijd van allerlei opleidingen gedaan en is nu docent. Dus het is waarschijnlijk iets dat in de familie zit. Ik denk dat het heel goed is om als ontwerper een mooi pakket aan opleidingen te hebben. Dit wil niet zeggen dat je het allemaal gaat gebruiken maar het geeft je wel meer mogelijkheden. Daarnaast wil ik wel gewoon blijven ontwerpen.

origineel_formaat_soepenberg-18-bewerkt-klein_512
Bekijk de rotatiegietmachine hier

Hoe kom je op het idee om een rotatiegietmachine te maken voor het maken van een vaas?
GJ: Vase #1 is een eerste vaas uit een op architectuur geïnspireerde serie. Omdat het op architectuur gebaseerd is vind ik beton een geschikt materiaal. Beton wordt direct gerefereerd aan architectuur. Het heeft een prachtige structuur en reflecteert het licht ook heel mooi. Daarom ben ik met beton gaan experimenteren. Ik ben gaan zoeken naar technieken waar mee ik het beton zo dun mogelijk maar toch nog sterk kon maken. Rotatiegieten leek mij hier de beste techniek voor. Hier ben ik heel veel mee gaan experimenteren en het is gelukt.

Is dit niet heel omslachtig? Kun je hem niet gewoon gieten?
GJ: Rotatiegieten is gieten. Wat je bedoelt is waarschijnlijk waarom ik het niet uit een mal maak met losse delen. Ja, inderdaad waarom geen mal? GJ: Als ik dat zou doen zou de vaas uit twee delen moeten bestaan. Deze delen moet ik vervolgens weer aan elkaar plakken. Door middel van rotatiegieten kan ik de vaas in één keer uit één deel maken. Bovendien is het materiaal veel te dun om later nog aan elkaar te plakken. Op deze manier ga ik dus heel efficiënt met het materiaal om. Natuurlijk is het veel makkelijker om standaard technieken te gebruiken maar op die manier kom je niet tot vernieuwende producten.

Hoe werkt de machine die je hebt gemaakt?
GJ: Een mal wordt gedeeltelijk gevuld met vloeibaar cement. Door het roteren, in twee loodrecht op elkaar staande assen, hard het beton uit tegen de malwand en neemt het materiaal de vorm aan van de mal. Daarna moet het product nog een tijd uitharden en wordt het uit de mal genomen. 

Hij gaat niet eens zo erg hard, hoe komt het cement in alle hoekjes?
Maak je het extra vloeibaar?
GJ: Doordat de mal langzaam draait heeft het beton tijd om overal een even dikke laag achter te laten. Als het sneller draait wordt het materiaal naar buiten geslingerd. Dat resulteert in veel dikkere uiteinden, dan het binnenste gedeelte. Dat is niet het resultaat dat ik wil. Daarom laat ik de rotatiegietmachine langzaam draaien.

Wat is de relatie met ambacht en vakmanschap in jou ontwerpen? Is die er? En waarom wel of niet?
GJ: Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden moet eerst duidelijk zijn wanneer iets ambacht is. Ambacht is het met de hand maken van producten en goederen. Anders dan bij industriële productie worden ambachtelijke producten elk per stuk met machines en handgereedschap gemaakt. Geen voorwerp is precies hetzelfde omdat er altijd afwijkingen ontstaan.
Dit geldt ook voor mijn producten. Alle producten die ik heb maak ik zelf of in samenwerking met lokale bedrijven. Alle materialen die ik gebruik haal ik het liefst van dichtbij zodat ik dicht op de bron zit. Bij elk product komt er behoorlijk wat handwerk aan te pas. Ook bij de Vase #1 zit nog veel tijd in de afwerking. De opening aan de bovenkant wordt er na het gieten met de hand ingemaakt. 

Wat wil Gert Jan worden als hij later groot is? Oftewel wat wil je bereiken?
GJ: Uiteindelijk wil ik alleen maar leuke dingen maken en daar van kunnen leven. Het maakt mij niet uit of dat nou uiteindelijk een product, machine of een huis is. 

Vase #1 van Atelier Gert Jan staat in het kader van DesignXPO bij CBK Groningen. Te zien t/m 22 juni 2014. www.designxpo.nl
Bekijk de rotatiegietmachine hier

 




Share |