Vind jouw product hier









Project:

15/02 2015 - 17/05 2015

Gert-Jan Soepenberg | Ontwerper van het Seizoen #3

Gert-Jan Soepenberg is interieurarchitect en productvormgever in Groningen. Hij groeide op in Dalfsen. Hij volgde de studie Bouwkunde in Zwolle en ging vervolgens autonome kunst doen aan de kunstacademie Minerva in Groningen. Na twee jaar autonome kunst maakte hij een overstap naar Interieurvormgeving. In 2011 studeerde hij af als intereurarchitect. Direct daarna begon hij met Atlier Gert-Jan. Daarnaast werkt hij momenteel ook als heftruckchauffeur bij IKEA.
Zijn favoriete ontwerp is ll-04 van Maarten van Severen

Vind Atelier Gert-Jan: Website - Facebook - Twitter


In een oude loods van Arriva op een industrieterrein in Groningen is het atelier van Soepenberg gevestigd.

Waar vroeger de bussen van Arriva verse olie kregen komen nu de ontwerpen van Gert-Jan Soepenberg tot stand. Althans in de zomer. Nu is het te koud, dus heeft Soepenberg de productie van, bijvoorbeeld, Vase#1 naar één van de oude kantoren verplaatst. Ik heb mazzel want er is net een nieuwe vaas klaar om uit zijn mal gehaald te worden. “Het product is nu het meest kwetsbaar, want het beton is nog niet helemaal uitgehard.” zegt Gert-Jan.  

Voordat het ontwerp, uiterst voorzichtig, uit zijn mal komt gaat er een bijzonder maakproces aan vooraf. Deze vaas wordt gemaakt van beton. Omdat beton zo dun is dat het niet waterdicht is, krijgt de vaas van binnen een laagje acrylhars. Om het geheel zo fijn en dun mogelijk te maken heeft Soepenberg een rotatiegietmachine gebouwd. Die roteert eerst het beton en daarna de acrylhars in alle hoeken en gaten van de mal. Het resultaat is Vase #1, een strak ontwerp geïnspireerd op een gebouw van architect Oscar Niemeyer.

chair_1_f_512
Chair #1 - #1 omdat de titel voor Soepenberg niet belangrijk is

 

"Een titel vind ik niet belangrijk. Ik wil dat het om het ontwerp gaat."

Vase #1 is niet het enige ontwerp met een nummer. Chair #1, Stool #1 en Sink #1 zijn de voorgangers. Waarom krijgen alle ontwerpen van Soepenberg een nummer vraag ik me af. “Omdat het de eerste is die ik ergens van maak.” Grappig, maar serieus? “Nee. De titel vind ik niet belangrijk. Ik wil dat het om het ontwerp gaat! Een voorbeeld is de ‘Knotted Chair’ van Wanders, allemaal knoopjes. Mijn ontwerpen zijn geen gimmicks dus krijgen ze ook geen fancy naam. Net als Maarten van Severen zet ik me daar tegen af.”

Dus bij een nieuw ontwerp wordt het Vase #2? “Ja, dat denk ik wel, maar dat zegt niet dat ik dit per se mijn hele leven wil vasthouden.” Een nuchtere en eerlijke kijk op ontwerpen zien we terug in de producten van Soepenberg. Je vindt het belangrijk om ambachtelijke eerlijkheid en industriële eerlijkheid in je producten te verwerken. Kun je dat uitleggen?

“Zeg ik dat zo op mijn website! Ik bedoel daarmee dat mijn producten eerlijk en puur zijn, dus geen rare toevoeging hebben en gemaakt zijn met goeie materialen. Ik werk niet zo extreem dat alles Cradle 2 Cradle moet zijn en ik wil ook niet communiceren dat alles per definitie heel duurzaam is. Ik vind dat het vanzelfsprekend in je ontwerpen moet zitten.”

Het leer van Chair #1 bijvoorbeeld. Dit wordt zo gebruikt dat er niets verloren gaat van het beest en alles wordt hergebruikt. Het is topkwaliteit leer en het wordt in Nederland gelooid. “Dat vind ik heel mooi, een puur product waarmee niet gerotzooid is.” Dus een product van vervuilend plastic zou niet uit jouw handen komen? Stilte……….. “Nee, ik vind dat je automatisch aan duurzaamheid moet denken. Dat zit er standaard wel in bij mijn ontwerpen. Vervuild plastic kan je natuurlijk wel recyclen en op die manier iets heel moois mee doen. ”

origineel_formaat_soepenberg_by_jenne_hoekstra_512_01
Rotatiegietmachine en de Vase #1

"Ambachtelijkheid en duurzaamheid ligt heel dicht bij elkaar."

Is ambachtelijkheid voor jou dan hetzelfde als duurzaamheid?
“Het ligt heel dicht naast elkaar. Ik kan mijn producten ook goedkoop in China laten maken. Toch kies ik ervoor om mijn producten zelf te maken of door geschoolde vaklieden te laten uitvoeren. Voor Vase #1 heb ik oneindig veel geëxperimenteerd met verschillende soorten en verhoudingen van beton en de binnenste laag van acrylhars . Het blijft nog steeds een lastig proces. Het duurt minimaal 5 uur om een vaas te produceren. Dit proces is nodig om een product de aandacht te geven die het verdient.”

Want als je een product die verdiende aandacht geeft dan ontstaan er gekoesterde producten zeg je, maar wanneer koester jij een product? “Tja, lastige vraag. Deze uitspraak slaat erop dat je niet even snel iets kan ontwerpen en kan laten produceren. Het ontwerpproces vraagt heel veel tijd, je moet veel experimenteren of over vormen nadenken voordat je iets bouwt. Het is niet voldoende om een 3D tekening te maken en het vervolgens in een fabriek ver weg te laten produceren. Je moet het product vast hebben gehad en weten hoe het voelt en wat de perfecte verhouding is. Ik geloof er niet in dat een product gekoesterd kan zijn als het niet gemaakt is met oog voor detail en kwaliteit en gemaakt is van eenvoudige, natuurlijk of hergebruikte materialen.”

Betrek je daarom graag vaklieden bij het maakproces? “Ja absoluut! Voor Chair #1 heb ik een aantal dagen alleen maar vakmensen gebeld. Ik had wel een idee over hoe ik het staalwerk wilde bewerken, maar wist niet precies hoe. Zij zijn er niet altijd blij mee hoor, en worden wel eens chagrijnig, maar dan bel ik de volgende.”


"Ik ben niet zo bang om mijn ideeën vroeg te delen."

Is het niet spannend om je ideeën al zo vroeg te delen? “Nee daar ben ik niet zo bang voor.” Ik denk ook niet dat iemand Chair #1 zo makkelijk kan namaken. Een paar Russen wilden de stoel ooit nabouwen.” En is dat ze gelukt? “Nee het is een heel proces. Het staal dat ik gebruik heeft een veel hogere treksterkte dan normaal staal en daardoor kan ik een dun frame maken. Dat doe je niet zomaar na met gewoon staal. Juist voor dit soort processen werk ik graag samen met de beste vakmensen.”

Vase #1 is geïnspireerd op een ontwerp van Oscar Niemeyer en Chair #1 op de Z-stool van Rietveld. Laat je je vaker inspireren door architecten? “Ik wou architect worden, tijdens bouwkunde werd duidelijk dat architecten maar zo weinig met ontwerpen bezig zijn en heel veel met regelgeving. Productontwerp lijkt veel op architectuur het is alleen op een andere schaal. Je hebt veel meer vrijheid en het is veel sneller.  

In Nederland is alles ontworpen, terwijl sommige gebouwen gewoon uit noodzaak zijn ontstaan en toch heel erg mooi zijn. Deze schoonheid komt met de jaren, niet omdat je er een mooi geveltje tegenaan plakt.”

02_512

Door vallen en opstaan komen de ontwerpen van Atelier Gert-Jan tot stand. Er wordt volop geëxperimenteerd en uitgeprobeerd. “Alles komt tot stand door ‘trial and error’. Door het volgen van een studie werktuigbouwkunde zou ik misschien zelf de berekeningen en de basiskennis nog meer eigen kunnen maken, daar twijfel ik nog wel eens over. Aan de andere kant ben ik bang dat met die kennis alles volgens vastgestelde berekeningen moet en je niet meer buiten kaders kan denken. Ik sprak ooit een bouwkundige die niet geloofde dat het staal dat ik gebruik voor Chair #1 niet zou doorzakken. Het tegendeel is bewezen, maar misschien was ik met een andere voorkennis nooit aan dat proces begonnen.”


Vase #2 staat op de planning 

Als ik wegga staat de rotatiegietmachine alweer aan. Een Vase #2 staat ook op de planning, Soepenberg reist 14-19 april met Crowdyhouse naar de Salone del Mobile in Milaan om het productieproces van de Vase #1 te demonstreren en het prototype van Vase #2 te lanceren.


Als Ontwerper van het Seizoen staat Gert-Jan Soepenberg bij House of Design 'In The Spotlight' van 15 februari t/m 17 mei 2015



<< overview

Share |