Vind jouw product hier









HuisVeendam op Dutch Design Week 2013
By: Tjeerd Veenhoven - Studio Tjeerd Veenhoven, 17-10-2013

Studio Tjeerd Veenhoven voor HuisVeendam

monnikenwerk_heavy_512

Ooit stond Veendam bekend om de productie van aardappelzetmeel. De aardappel vormde het begin van een omvangrijke waardeketen waar talloze producten uit voortkwamen, vaak geheel biologisch van aard. De komst van aardolie betekende echter een marginalisatie van dit proces, en veel kennis en ervaring ging verloren.De petrochemische waardeketen staat onder druk, en er dient zich een opleving aan van de zetmeeltechnologie. Dankzij nieuwe technieken en betere analysevormen is er meer mogelijk met dit biologische lijm- en bindmiddel. Deze mogelijkheden zijn soms zelfs kwalitatief beter dan de synthetische variant.

Om het succes van dit biologische product te onderschrijven ontwerpt HuisVeendam toepassingen voor de aardappelzetmeellijm. Tjeerd Veenhoven selecteerde voor HuisVeendam 120 reststromen en verwerkte die tot biolaminaat. Dit product is volledig biologisch afbreekbaar en wordt geproduceerd zonder schadelijke dampen. Het biolaminaat is geschikt voor gebruik op wanden, objecten en in de toekomst op vloeren. Door de uitstekende lijmende eigenschappen van zetmeel kunnen onder andere plantaardige reststromen meer waarde krijgen, waardoor nieuwe waardeketens ontstaan die inzichtelijker en duurzamer van karakter zijn.

Atelier NL heeft de presentatie van Studio Tjeerd Veenhoven - HuisVeendam een plek gegeven in de groepspresentatie 'Monnikenwerk'. Atelier NL organiseert de expositie Monnikenwerk tijdens de Dutch Design Week 2013. Deelnemende ontwerpers zijn: Atelier NL, Eric Klarenbeek, Studio Maarten Kolk & Guus Kusters, Studio Lenneke Langenhuijsen, Studio Tjeerd Veenhoven, Tom van Soest, 18-11-81, Studio 1:1 i.s.m. DS.

De presentatie is te bezoeken van 19 t/m 27 oktober van 11:00 tot 18:00 uur.
De officiële opening is op 24 oktober om 20:00 uur.

Kijk voor meer informatie op: www.4apostelen.nl/

 

 

 

 


<< back

Share |